Thursday, January 11, 2007

Webbpromenadernas faror

God morgon! Vaknade för en timme sedan och har gjort min vanliga lilla cyber morgonpromenad på nätet. Först går jag till foreca och kollar vädret. Seda är det gmailen och bloggen som gäller. Där brukar jag vanligen stanna en stund och reflektera eller diskutera med någon förbipassernade, sedan viker jag av till webmailen, där jag ofta inte stannar så länge. Brukar väl främst gå dit för att läsa anslagstavlan och slänga bort lite rosk. Efter webmailen brukar jag gå och hämta dagens tidningar. Hotmailen hoppar jag ofta över, där är så kaotiskt.

Först det lättlästa och ytliga aftonbladet med sin ständigt uppdaterade sportrapportering (det skall vara lättsmält på morgonen, annars stockar sig maskineriet). Aftonbladets dagliga nhl rapporter fyller samma funktion som en såpopera, dvs. nånting fullkomligt idiotiskt som man dagligen följer med och som på något sätt ger struktur åt vardagen och bidrar till eskapism. Efter uppvärmningen tar jag itu med DN som är mera seriös. Här gäller det att få en helhetsöversikt och så några frön som får gro i ro resten av dagen, för ofta läser jag de längre artiklarna först senare på kvällen.

Jag brukar avsluta min webbpromenad med att gå till dagensbok och dagensskiva, det fungerar som eftertänjning. Ibland tittar jag sporadiskt in i okända förbipasserande fönster, av ren nyfikenhet. Vissa dagar är traffiken så hård att det är omöjligt att ta sig fram utan att bli frustrerad, då är det bäst att återvända hem, stänga dörren, dra för gardinerna och pusta ut i tystnaden och mörkret. Webbpromenader är sköna, man stöter på en hel del intressant även om det bara är en kort promenad. Samtidigt stöter man också ofrivilligt på en massa onödigt. Det t.ex. omöjligt att undvika alla reklamer som ständigt prackas på en.

Det sämsta med webbpromenaderna är dock att man blir så exponerad. Ja så fort man lämnar sitt hem känner man hur vakande blickar bränner i nacken. Man kläs av naken av dessa röntgenblickar, står där blottad inför allmänheten, degraderad och förnedrad av hegemoniska moralister och dystopiska bödlar. Det är som att bli utsatt för en allmän avrättning i äkta 1600-tals anda, men denna gång på cybertorg.

Webbpromenader är förvisso trevliga och något jag rekomenderar, men tappa int bort dig till otrevliga webbghetton och var medveten om att du ständigt står i fokus för någons googles. Det kan vara bra att kartlägga sina egna rörelsemönster på nätet och försöka se om du är skuggad. Jag menar inte att du skall bli paranoid, utna endast medveten om var du går och vad du gör. Du är konstant googlad.

No comments: