Saturday, February 03, 2007

Mac kulten och dess religiösa konnotationer


Enda sedan Apple gjorde sin framgångsrika comeback på markanaden i slutet av 1990-talet -efter att mer eller mindre ha varit försvunnen och förglömd i 20 år- har deras popularitet vuxit stadigt. Ja Mac renässansen kan nästan jämföras med Jesus återuppståndelse. De mest dedikerade användarna av Mac datorer avgudar denna maskin så mycket att det nästan får religiösa konnotationer. Jag talar om människor inom kreativa områden, så som musik, konst och design; traditionellt sett apostlar för det transcendenta. Deras relation till Macen som redskap, verkar vara mera personlig och image baserad än generellt när det gäller elektronik och andra varor. Macen är en del av deras identitet, och även mer än så.

Varför använda en Mac? Frågar man Mac användare denna simpla fråga, är de sällan kapabla till att ge en rationell förklaring. Följaktligen är valet av en Mac främst inte frågan om pris eller prestanda. Istället får man ett starkt intryck av att de främsta motiven snarare är irrationella och baserade på en stark övertygelse utan logik och förklaringsförmåga, likt de flesta religioner. Således kan de mest lojala och dedikerade, ja nästan fanatiska Mac användarna jämföras vid ny-religiösa rörelser, eller en fundamentalistisk sekt. Dom väljer att se Mac som något utöver det normala, ett transcendent fenomen av religiös karaktär. Det finns ingen logik i ett dylikt tänkande. Men denna semi-religiösa perception tillför människorna en gemensam kollektiv tillhörighet i en tid av ontologisk osäkerhet. Som en följd av sekularisering, erodering av nationalstaten och atomisering av kärnfamiljen, känner vi ett enormt behov av att skapa något sakralt ur det sekulära. Vi drivs av ett begär efter en fast och trygg kollektiv famn. Detta är även fallet för de nästan fanatiska Mac supportrarna och deras världsuppfattning, där Steve Jobs symboliserar Gud, Bill Gates är Satan (trots ofantliga välgörenhets insatser) Mac är Jesus och Ipod är den heliga Graalen. Och tänk på Apples logo, det kunde inte vara mera tydligt än så.

Dags att stänga min Ibibel G4 för idag. Sov gott min vita skyddsängel, jag vet att du vakar över mig och skyddar mig mot alla djävulska virus som vill åt min renade Isoul.

No comments: